Barn med mobilabonnemang: väga riskerna och fördelarna

Vi lever i en värld full av teknik och för många av oss, våra barn förstå det bättre än vi gör. Föräldrar kan känna sig pressad av sina barn att förse dem med en mobiltelefon i tidig ålder, men är inte säker på när barnen är verkligen redo för detta ansvar.    

När är det rätt tid för ditt barn att få sin första mobiltelefon? 

Kort sagt, det är inget bra svar på den frågan. Många föräldrar kommer att börja tänka på att ge sina barn med en telefon under mitten skolåren, när barnen är mer sannolikt att vara inblandade i aktiviteter efter skolan och mer benägna att vara ensam hemma. Enligt en Nielsen rapport som släpptes i februari 2017, cirka 45 procent av amerikanska barn i åldrarna 10-12 hade sin egen smartphone med en serviceplan.  

Överväga fördelarna med mobilabonnemang barn

  • Förmågan att kommunicera i nödsituationer. Många familjer har inte hemtelefoner och offentliga telefonautomater är ett minne blott.
  • Möjligheter till sociala kontakter med jämnåriga – textning, användning av sociala medier och (mindre troligt) faktiskt talar i telefon med ett mobilabonnemang för barnen.
  • Förmåga att få omedelbar kunskap för personligt eller akademisk användning – även i grundskolan är det svårt att göra skolarbete utan elektronisk tillgång till program, webb forskning och Google Dokument.
  • Underhållning – Vad kid inte vill spendera timmar tittar människor gör dumma saker på YouTube?

Utforska Risker

Är ditt barn ansvarig nog att bära en mobiltelefon? Om de ofta inte kan hitta sina skor eller läxor, bör du verkligen ge dem en dyr telefon?

Hur är det med effekter på hälsan? American Academy of Pediatrics (AAP) släppt information om exponering för strålning från mobilanvändning. Risker av media i allmänhet inkluderar fetma (på grund av stillasittande skärm tid), minskad sömn och koncentrationssvårigheter som bidrar till sämre studieresultat (eftersom YouTube är mer intressant än matematik).

Vad kan gå fel socialt? Funderar ditt barns mognad och förmåga att känna igen sociala signaler är viktig.

  • Gör de förstår att upprepade gånger textning en vän med något svar från vännen kunde anses irriterande? 
  • Är de medvetna om att vad de lägger ut på sociala medier konton kan användas mot dem i framtiden (se många exempel från idrottsmän, politiker och kändisar som trodde att deras förflutna var bakom dem)?  
  • Forskning har föreslagit att barn i den tredje genom femte klass som ägde en mobiltelefon var särskilt utsatta för cybermobbning och att de hade varit cybermobbare själva.  
  • Enligt AAP man uppskattar att 12 procent av 10-19-åriga ungdomar har skickat en sexuell foto till någon annan.  

Poängen med mobilabonnemang barn

I allmänhet, inställning riktlinjer och begränsningar på framsidan är deras (och våra) bästa möjligheten till framgång. Här är några idéer för mobilabonnemang barn:

Begränsa den tid som spenderas på telefonen. 

  • Experter föreslår ingen skärmar under minst en timme före sänggåendet, så överväga att ha ditt barn lämna in sin telefon på kvällen. Ta ditt barns telefon från sitt rum på natten så frestelsen att en sen natt ”hej” eller, ännu värre, med vänner, är inte där. 
  • Skapa en distraktion fritt läxor tid då mobiltelefoner lägga undan. 
  • Överväga ”telefon fria” måltider eller familje gånger under dagen (ja, innebär att du också föräldrar!) För att främja kommunikation och relationsbyggande.

Kräv barn ger föräldrar med mobiltelefon, e-post och sociala medier lösenord.

  • Gör stickprovskontroller av textmeddelanden och annat innehåll telefon. 
  • Överväg att använda föräldrakontroll på telefonen och program. 
  • Var ditt barns sociala medier vän att hålla koll på vad de postar. 
  • Utbilda dig på de senaste apparna och abonnemangen.
  • Var ärlig och låt dem veta att du kommer att hålla dem ansvariga från början så att det inte finns några överraskningar.

Kommunicera öppet med ditt barn om riskerna med mobiltelefon-användning. 

  • Hjälpa dem att förstå säkra webbplatser, erkänner cybermobbning och riskerna med chattrum och kommunikation med ”vänner” du aldrig träffat förut. 
  • Främja en öppen kommunikation och frågor genom att aktivt lyssna, undanhålla dom och korrigeringar och låta dem autonomi lösa problem när det är lämpligt.

Lämna ett svar