Förbetalda kontantkort: Vad konsumenter bör veta 2019

Förbetalda telefonkort kan köpas och användas för en fast avgift för att göra långväga telefonsamtal. Kort ger dig en viss mängd av samtalstid till vissa destinationer.

Kort eller abonnemang?

När du har köpt ett kort, du använder den genom att ringa ett åtkomstnummer, som kan vara antingen en lokal telefonnummer eller ett gratisnummer. Du blir då ombedd att uppge ditt personnummer, brukar anges på kortet du köpt, och det telefonnummer du vill ringa. En automatiserad röst kan tala om för dig hur mycket tid du har kvar på kortet, samt ge dig annan information eller alternativ. För mer information om billiga mobilabonnemang klick här.

Vad ska jag leta efter innan de köper ett förbetalt telefonkort?

När du köper ett förbetalt telefonkort, se till att du till fullo förstår alla instruktioner, avgifter och villkor. Se till att du:

  • Läsa det finstilta på förpackningen eller baksidan av kortet för att förstå alla villkor eller begränsningar för användningen av kortet.
  • Förstå priser för just din telefonkort och eventuella avgifter som kan bedömas att använda kortet. I vissa fall kortets värde kommer att minska med “post-call”, “Disconnect” eller “hang-up” avgifter efter varje gång du använder kortet, eller genom en “underhåll” avgift när du använder kortet för första gång på gång med jämna mellanrum.
  • Kontrollera om de annonserade minuter för kortet gäller endast för ett enda samtal eller om minuter kan användas för flera samtal.
  • Kontrollera kortets utgångsdatum för att undvika att förlora oanvända minuter.
  • Leta efter ett avgiftsfritt kundservice nummer försedda med eller på kortet, och se till att du inte kommer att debiteras för att kalla det.
  • Fråga dina vänner och familj att rekommendera kort de gillade att använda.

Se upp för falsk marknadsföring

Annonser från vissa förbetalda kort leverantörer hävdar att köpare kan göra hundratals eller tusentals minuters samtal till vissa annonserade destinationer för bara några dollar. I själva verket kan en konsument med hjälp av dessa speciella kort ringa för endast en bråkdel av dessa minuter på grund av flera dolda avgifter och tilläggsavgifter. År 2015, FCC böta sex företag $ 30 miljoner för vilseledande marknadsföring av telefonkort. 

Vanliga klagomål i samband med förbetalda telefonkort

Som förbetalda telefonkort ökar i popularitet, några vanliga klagomål är:

  • Accessnummer och / eller PIN-koder fungerar inte.
  • Service eller accessnummer är alltid upptagen.
  • Kortutgivare går i konkurs, lämnar människor med värdelösa kort.
  • Priserna är högre än reklam eller innehålla hemlig avgifter.
  • Hemlig “post-call” avgifter dras efter ett samtal är avslutad.
  • Hemlig “underhåll” avgifter dras efter ett samtal eller med jämna mellanrum.
  • Kort debiterar dig även när ditt samtal inte går igenom.
  • Dålig kvalitet anslutningar.
  • Kort löper ut utan köparens vetskap.
  • Per-call avgifter dras av från samtalstiden.

Vad ska jag göra om jag har ett problem med ett förbetalt telefonkort?

Försök först ringa kundtjänstnummer som anges på kortet. Om du inte kan kontakta kortutgivaren kan du lämna in ett klagomål till FCC. Det är oftast inga problem med tex telias kontantkort.

Andra problem?

Om du har ett problem med den lokala återförsäljare där du köpte kortet, prova att ringa eller skriva din lokala konsumentfrågor eller Better Business Bureau eller stat justitieminister. Dessa telefonnummer finns ofta i de blå sidor eller regeringen avsnitt av din lokala telefonkatalogen.  För en bättre jämförelse mellan kontantkort och abonnemang, läs mer här.

Lämna ett svar