MOBILTELEFONER I KLASSRUMMET: LÄROMEDEL ELLER DISTRAKTION?

Dessa dagar, fler och fler studenter att få mobiltelefoner till klassen. Även elementära skolåldern studenter har mobiltelefoner i sina fickor och ryggsäckar.

Men nyheten om Ontario beslut att förbjuda mobiltelefoner i klassrum öppnar åter debatten om huruvida eleverna ska ha mobiltelefoner i skolan. Det tar också upp frågan om huruvida det är möjligt för mobiler för att existera i skolan som en lärande verktyg snarare än bara en distraktion.

ONTARIOS KLASSRUM MOBILTELEFON BAN

Från och med september 2019 kommer mobiltelefoner att förbjudas i Ontario klassrum under undervisningstid.

Den nya förbudet innebär elementära och gymnasieelever kommer inte att kunna använda sina mobiltelefoner i klassrummet om det inte är för utbildningsändamål, medicinska skäl, eller som stöd för elever med särskilda behov. Hur förbudet efterlevs kommer att vara upp till enskilda brädor och skolor.

Genom att förbjuda mobiltelefoner, Ontario utbildning Ministry hoppas att avlägsna distraktioner så att eleverna kan fokusera på att förvärva grundläggande inlärningsförmåga de behöver, inklusive läsning, skrivning och matematik.

Beslutet och förnyad debatt har många lärare och föräldrar kvar undrar: kan mobiltelefoner någonsin verkligen gynna eleverna i klassen, eller är de bäst avgörs undanstoppad?

Läs vidare för att lära mer om för- och nackdelar med studenter som har mobiltelefoner i skolan här.

MOBILTELEFON ANVÄNDNING I KLASSRUMMET

Eleverna kontrollera sina telefoner i klassrummet i genomsnitt mer än 11 ​​gånger per dag. Som kan lägga upp till en hel del tid distraheras från skolarbete. Och när eleverna distraherad, det är ett recept för extra stress, frustration och catch-up tid för alla.

Med studenter spenderar upp till 20% av sin in-lektionstid textning, e-post och kontrollera sociala medier, är det inte konstigt debatten om mobiltelefoner i klassrummet lever och mår bra.

HUR MOBILTELEFONER KAN ANVÄNDAS EFFEKTIVT I KLASSRUMMET

Om hanteras på rätt sätt, kan mobiltelefoner användas som verktyg för att hjälpa barn lära sig i klassrummet. Följande är några av fördelarna med att låta mobiltelefoner i skolan:

    1. Med hjälp av pedagogiska inlärnings apps

Mobiltelefoner ge eleverna tillgång till verktyg och program som kan hjälpa dem fullständigt och stanna på toppen av sin klass arbete. Dessa verktyg kan också lära eleverna att utveckla bättre studievanor, som time management och organisationsförmåga.

    1. Införliva digitala plattformar till lektioner

Med hjälp av sociala medier kan hålla eleverna intresserade i klassen och uppmuntra dem att delta i diskussionen. Vissa lärare skapar twitter hashtags eller anslagstavlor eleverna kan använda under gruppdiskussioner att dela tankar och idéer. Detta kan vara särskilt användbart för studenter som kanske inte vara bekväm att tala i klassen.

    1. Komplettering lektioner med digitalt material

Lärare kan dra nytta av mobiltelefoner genom att ge studenter med resurser för att hitta mer information om ett ämne. Detta kan inkludera videor, nyheter, online diskussionsgrupper och mycket mer. Att låta eleverna att få tillgång till dessa resurser i klassen kan bidra till att uppmuntra deltagande och diskussioner.

    1. Ger enkel tillgång till mer information

Mobiltelefoner kan ge studenter tillgång till mer information, låta dem forska mer om ett ämne samtidigt ha diskussioner klass. Detta gäller särskilt för aktuella händelser som ännu inte täckts i skolböcker.

NACKDELARNA ATT TILLÅTA MOBILTELEFONER I KLASSRUM

Även mobiltelefoner kan användas som verktyg för lärande, är det en utmaning att se till att eleverna använder dem för skolrelaterade uppgifter. En mobiltelefon kan lätt förvandlas från ”klassrum inlärningsverktyg” i ”klassrum störningar”.

Nackdelar med att låta mobiltelefoner i skolan inkluderar:

    1. Distraktioner och avbrott

När eleverna använder sina mobiltelefoner för att kontrollera sociala medier och text sina vänner i klassen, leder det till distraktioner för de studenter såväl som för sina kamrater. Detta kan orsaka störningar i klassen, särskilt om läraren ständigt berättar eleverna slå sina enheter av.

    1. Cybermobbning

Mobiltelefoner kan också leda till ökade problem med mobbning på schoolground. Cybermobbning kan vara svårare att se än andra former av mobbning, vilket gör det svårt för lärare att identifiera och sluta när det händer.

    1. Fusk

Mobiltelefoner kan vara ett bra verktyg för lärande i klassen. Men de kan också användas av studenter att få tillgång till information samtidigt som ett test, vilket leder till fusk. Även om en elev inte har fastnat, kan detta leda till honom eller henne att ha en dålig förståelse av materialet i framtiden och är orättvist att studenter som studerat svårt att göra bra.

    1. Frånkoppling från ansikte mot ansikte aktiviteter

Även mobiltelefoner kan bidra till att uppmuntra deltagande genom att erbjuda olika kanaler, kan detta också leda till mindre personer diskussion och färre möjligheter till lärande. Att lära sig att arbeta tillsammans med andra är en viktig del av elevernas utbildning och kan förloras med för mycket beroende av mobiltelefoner och annan digital teknik.

NEDRE RADEN: SKA STUDENTER HAR MOBIL I SKOLAN?

Det finns inget enkelt svar: det finns både för- och nackdelar med studenter som har mobiltelefoner i skolan. Även om de kan användas som ett inlärningsverktyg i klassrummet, detta fungerar bara så länge som eleverna använder dem på ett effektivt sätt. För många studenter finns nu även abonnemang till mer rabatterade priser så som studentabonnemang som du kan läs mer om här.

Detta innebär för lärare som beslutar sig för att använda mobiltelefoner (eller någon annan digital enhet) som en del av sina lektioner, är det viktigt att sätta spelregler och hålla ett vakande öga på hur de används. Du finner fler erbjudanden här.

Lämna ett svar