Vad är telekomsektorn?

Telekommunikationssektorn består av företag som gör kommunikation möjlig på en global skala, vare sig det är genom telefon eller Internet, via etern eller kablar, genom ledningar eller trådlöst. Dessa företag skapat den infrastruktur som gör det möjligt för data i ord, röst, ljud eller video som ska skickas var som helst i världen. De största företagen i branschen är telefon (både trådbundna och trådlösa) operatörer, satellitföretag, kabelbolag och Internetleverantörer och telekområdgivarna.

För inte så länge sedan, bestod telekommunikationssektorn av en klubb stora nationella och regionala aktörer. Sedan början av 2000-talet har branschen sopats upp i snabb avreglering och innovation. I många länder runt om i världen, statliga monopol nu privatiserats och de står inför en uppsjö av nya konkurrenter. Traditionella marknader har vänts upp och ned, eftersom ökningen av mobila tjänster överträffar den fasta linjen och Internet börjar ersätta röst som stapelvara verksamheten.

Utvecklingen av telekommunikationssektorn

Telekommunikationsindustrin började under 1830-talet, med uppfinningen av telegrafen, den första mekaniska kommunikationsanordningen. Det förkortade kommunikation från dagar till timmar-mycket som modern mobil teknik har förkortat tidsrymden för att skicka stora mängder data från timmar till sekunder. Industrin breddas med varje ny uppfinning: telefon, radio, TV, dator, mobil enhet. Dessa tekniska framsteg förändrat hur människor lever och göra affärer.

Vid ett tillfälle, telekommunikation krävs fysiska kablar ansluta bostäder och företag. I dagens samhälle har tekniken gått mobil. Nu är trådlös digital teknik blir den främsta formen av kommunikation.

Telenor

Sektorns struktur har också ändrats från ett fåtal stora aktörer inom tele till ett mer decentraliserat system med minskad reglering och inträdeshinder . Stora offentliga företag agerar som tjänsteleverantörer, medan mindre företag säljer och service på utrustning, såsom routrar, switchar och infrastruktur som möjliggör detta meddelande. Läs mer om Telenor abonnemang här.

NYCKEL HÄMTSTÄLLEN

  • Telekommunikationssektorn består av företag som sänder data i ord, röst, ljud eller video över hela världen.
  • Telekommunikationssektorn består av tre grundläggande delsektorer: telekomutrustning (den största), telekomtjänster (näst största) och trådlös kommunikation.
  • Telecom växer mindre om röst och allt om video, text och data.
  • Telekommunikationsföretag kan tilltala både tillväxt- och resultatinriktade placerare.
  • Även enskilda aktier kan vara ganska volatil, övergripande telekomsektorn har uppvisat en stabil långsiktig tillväxt, telekommunikation har blivit en allt viktigare basindustri, ogenomtränglig för konjunkturcyklerna.

Hur Telekommunikation företag tjänar pengar

Vanliga gamla telefonsamtal fortsätter att vara branschens största intäktsgenerator, men tack vare framsteg inom nätverksteknik, är denna föränderliga. Telecom växer mindre om röst och allt om video, text och data. Höghastighets tillgång till internet, som levererar datorbaserade dataapplikationer såsom bredbands informationstjänster och interaktiv underhållning, snabbt göra sin väg in i hem och företag runt om i världen. Huvudbredbands teleteknik, Digital Subscriber Line (DSL), har inlett en ny era. Den snabbaste tillväxten kommer från tjänster som levereras via mobila nätverk.

Kunder inom företag

Av alla kundmarknader, bostäder och småföretag marknader är utan tvekan den tuffaste. Med bokstavligen hundratals aktörer på marknaden för företagsabonnemang, konkurrenter är starkt beroende av priset för att kämpa ut för hushållens månatliga kontroller; framgång vilar till stor del på varumärke namn styrka och tunga investeringar i effektiva faktureringssystem. Företagsmarknaden, å andra sidan, är fortfarande branschens favorit. Stora företagskunder, som berörs mest om kvaliteten och tillförlitligheten i deras telefonsamtal och dataleverans, är mindre priskänsliga än privatkunder. Stora multinationella företag , till exempel, tillbringar mycket på telekom infrastruktur för att stödja fjärran verksamhet. De är också glada att betala för premiumtjänster som hög säkerhet privata nätverk och videokonferenser .

Teleoperatörer gör också pengar genom att tillhandahålla nätverksanslutning till andra telebolag som behöver det, och genom att grossist kretsar tunga nätanvändare som Internetleverantörer och stora företag. Sammanlänkade och grossistmarknader gynnar de spelare med långtgående nätverk.

Nyckel Telekommunikation Segment

Telekommunikationssektorn består av tre grundläggande delsektorer: telekomutrustning från Tele2 (den största), telekomtjänster (näst största) och trådlös kommunikation.

De stora segment inom dessa delsektorer innefattar följande:

  • trådlös kommunikation
  • kommunikationsutrustning
  • Behandlingssystem och produkter
  • Långväga bärare
  • Hushålls teletjänster
  • Utländska telekomtjänster
  • Diversified kommunikationstjänster

Lämna ett svar