Fello

Fello är en liten mobiloperatören i Sverige som fokuserar på öppenhet och ärlighet gentemot sina kunder.

Utmaning

Fello hade en bra affärsmodell och ett modernt synsätt, men de kämpade för att nå sin önskade publik så mycket som de ville, och inte heller övertygande locka dem.

Lösning

kolleger · fartyg (fĕl’ō-ship) – ”The sällskap av individer i en trevlig miljö och på lika villkor”.

En helt ansiktslyftning och något att skildra visionen av grundarna var i sin ordning.

Vi tog innebörden av namnet (Fello) och skapat en symbol med ett relatable berättelse till ”vardagliga person”: Att Fello är på din sida och inte en stor ansiktslösa företag som inte bryr sig om dina intressen.

Den nya hemsidan för Fello.se skapades med användaren i åtanke. Använda heatmaps från sin tidigare plats vi kartlagt användarbeteenden, mönster och eventuella lärdomar som skulle kunna uppnås. Detta hjälpte oss att undvika att se till tidigare misstag inte skulle upprepas.

Webbplatsen integrerar Fello tecken (och gradienter) för lekfullhet, tydligare och mer synliga CTA knappar och mer relevant innehåll totalt.

Resultat

En Fello är din vän, närmare bestämt den typ av vän som stödjer dig genom alla dina resor, bra och dåliga. En god vän har aldrig berätta hur bra av en vän är han, han visar det genom sina handlingar i stället. Vi ville föra den känslan i Fello-tecken också, vilket gör dem ser söt och trevlig. Precis som företagets vision självt.

Uppköpt av Telia

Telia Bolaget har förvärvat svenska virtuell operatör Fello, ett drag som ger den en ny låg kostnad varumärke inom sin portfölj.

Telia är Sveriges största mobiloperatör med en kundbas på 6,1 miljoner i slutet av första kvartalet, inklusive drygt 1 miljon maskin-till-maskin (M2M) anslutningar. Enligt regleringsorganet Svenska Post- och telestyrelsen (PTS), Telia hade en marknadsandel på 36,1% i mitten av förra året, med stora rivaler Tele2 / TDC, Telenor och 3 påstår 27,8%, 18,9% och 13,6% respektive.