Vimla

Varför gör vi det här?

Vi har alltid trott att vi kan vara mer än en vanlig mobiloperatör. Som sådan, träffade vi många av er, våra användare, 2017 för att bättre förstå vad du tycker är viktigt, och vad vi som tjänsteleverantören kan göra för att ge dig en bättre service. Resultatet? Den nya Vimla 2.0 som är ett billig mobilabonnemang!

Vad kommer att förbättras med Vimla 2.0?

Vår nya plattformen ger oss möjlighet att skapa helt nya tjänster för ditt abonnemang. En direkt förbättring är till exempel att du får dataanvändning uppdateras nästan i realtid på Mitt Vimla och i appen. Men den främsta orsaken till vår flytt till Vimla 2.0 är att ge dig en bättre upplevelse av vad en mobiloperatör kan ge.

En extra bonus är att vi kommer att vara snabbare att införa ny teknik såsom Volte wi-fi samtal och e-sim.

Hur ändrar jag till Vimla 2.0?

För att påbörja övergången till det nya SIM-kort behöver du bara gå till sim.vimla.se och klicka på ”Påbörja Ditt simkortsbyte”. Om du har några frågor, kontakta oss på hej@vimla.se eller genom att chatta med oss.

Fungerar Vimla 2,0 arbete med alla mobiltelefoner?

Vissa äldre telefoner som endast stödjer 2G fungerar inte med den nya 2,0 SIM-kortet. Detta beror på att tillverkarna av dessa telefon inte längre uppdatera terminaler med Carrier-uppdateringar. Om du har en äldre telefon där det nya SIM-kortet inte fungerar bör du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig att hitta en lösning!

Varför behöver jag ett nytt SIM-kort?

Endast de nya SIM-kort stöd för de nya tjänster som kommer med Vimla 2.0.

Jag har just fått min nya SIM-kort, men det fungerar inte

Om du precis har fått ditt SIM-kort som du behöver gå till sim.vimla.se/valj-dag och välj en dag för aktivering för SIM-kortet. Fram till dagen som du väljer för aktivering, bör du fortfarande använda det gamla SIM-kortet.

Om du redan har valt en dag för aktivering och det fortfarande inte fungerar, kontakta oss via vår chatt eller skicka ett e-post till hej@vimla.se

Jag kan inte använda data på mitt nya SIM-kortet

Om du inte kan använda data på nytt SIM-kort, är det troligt att du har fel APN-inställningar i telefonen. Du kan läsa om hur du konfigurerar rätt inställningar för din telefon här.

(Psst, glöm inte att kontrollera att du har aktiverat mobildata på din telefon!)

Jag kan inte skicka / ta emot MMS på min nya SIM-kort

För att skicka och ta emot MMS måste du ha mobildata aktiveras i telefonen. Efter att du kan behöva ändra APN-inställningarna. Du kan läsa om hur du konfigurerar rätt inställningar för din telefon här.

Varför är inte APN-inställningar konfigureras automatiskt?

Varje telefontillverkaren måste acceptera Vimla nya SIM-kort för APN-inställningar som ska konfigureras automatiskt på sina telefoner. De flesta tillverkare har redan godkänt det nya SIM-kortet, men inte alla av dem ännu. Det finns också fall där tillverkaren inte tillhandahåller uppdateringar äldre telefoner. Av den anledningen kommer vissa användare måste konfigurera APN-inställningarna manuellt.

Jag kan inte kalla / text premie eller internationella nummer

Undersök “utlandssamtal / betalsamtal” activated on Mitt Vimla.

Kommer jag hålla mina sparade data och min rekrytering-rabatt?

ja! Övergången till Vimla 2.0 kommer inte att påverka din prenumeration nivå, sparade data eller dina rabatter.

Måste jag byta till det nya SIM-kortet?

Ja, så småningom alla kommer att behöva byta till det nya SIM-kortet. Men du kan välja om du vill göra förändringen nu eller senare.

Kommer du att ge Volte / Wi-Fi-samtal och i så fall när?

Absolut! På vår nya SIM-kortet kommer vi i framtiden att ge både VoLTE och Wi-Fi-samtal, men vi har inte en uppskattning för när.

Varför finns det inga leveransrapporter om Vimla 2.0?

Vi stöder inte leveransrapporter om Vimla 2.0. Det är en tjänst som inte är korrekt med någon telefon bärare och som sådan har vi valt att inte stödja det. Vi rekommenderar att du använder en textning app i stället om du vill vara 100% säker på att meddelandet har levererats eller har lästs av den mottagande parten.